Overzicht
In opdracht van de provincie Noord-Brabant voeren wij een uitgebreid onderzoek uit naar de verkeerssituatie rond de geplande verbreding van de A50 tussen knooppunt Bankhoef en Paalgraven. Dit onderzoek richt zich op twee belangrijke pijlers: de verbetering van alternatieve vervoersmiddelen en de optimalisatie van de doorstroming op de snelweg zelf.
Enerzijds onderzoeken we maatregelen voor de ‘kleine infrastructuur’ die de druk op de A50 structureel kunnen verminderen. Hierbij ligt de focus op het verbeteren van fietsverbindingen tussen Brabantse kernen en de Maasbrug bij Ravenstein, evenals op betere aansluitingen tussen fietsroutes en het geplande Bus Rapid Transit-systeem. Deze hoogwaardige busverbinding moet forenzen een aantrekkelijk alternatief bieden voor de auto, met name voor woon-werkverkeer naar bedrijventerreinen.
Anderzijds analyseren we specifieke knelpunten in de doorstroming op het traject tussen Paalgraven en Veghel-Noord. Het onderzoek brengt precies in kaart waar de problemen zich voordoen en evalueert verschillende kleine infrastructurele aanpassingen die verlichting kunnen bieden. Voor elke mogelijke oplossing maken we een zorgvuldige afweging van effectiviteit, kosten en haalbaarheid, in nauw overleg met alle betrokken partijen: Rijkswaterstaat, de provincie en de aangrenzende gemeenten.
Beide onderzoeken worden in onderlinge samenhang uitgevoerd, met als doel een integrale mobiliteitsoplossing te bieden die niet alleen de capaciteit van de A50 vergroot, maar ook duurzame alternatieven versterkt. De resultaten worden in 2023 gepresenteerd en vormen een belangrijke bouwsteen voor de verdere planuitwerking van de A50-verbreding.