De Zoete Inval
Hotel De Zoete Inval begon in 1930 als moestuin op de plek waar nu een van de drukste verkeersaders van Nederland loopt: het Rottepolderplein, en verhuisde in 1961 naar de plek waar het nu staat, op de Haarlemmerstraatweg. Vooruitlopend op de uitbreidingsplannen vonden er in de daaropvolgende jaren geleidelijke uitbreidingen plaats, waaronder een hotel. Vanaf 2001 werd een project opgestart om het te renoveren en in een modern jasje te steken, zodat De Zoete Inval klaar was voor de toekomst.
Momenteel beschikt De Zoete Inval over diverse multifunctionele zalen, restaurants, terraszalen, een bowlingbaan en een 4-sterren hotel met 59 hotelkamers. Daarnaast verzorgen zij cateringdiensten en bieden zij in samenwerking met diverse partners o.a. boerengolf aan. De Zoete Inval staat nu voor de uitdaging om de continuïteit naar de toekomst te waarborgen. Om dit te realiseren moet het bedrijf veranderen en wordt een grootschalige herontwikkeling noodzakelijk geacht.
De nieuwe ontwikkeling (op te leveren in 2024) bestaat uit een hotel met circa 360 hotelkamers gecombineerd in twee gebouwen, diverse moderne vergaderzalen geschikt voor kleine en grote groepen, bowling met 8 bowlingbanen inclusief bar, restaurant, en diverse ontspanningsmogelijkheden, (ontbijt)restaurant met zitplaatsen voor circa 250 personen en een aangrenzend terras.
Om de nieuwe toestroom van bezoekers en personeel te accommoderen, is het noodzakelijk om het aantal beschikbare parkeerplaatsen op het terrein te herzien en de nieuwe parkeerbehoefte te beoordelen op basis van de nieuwe aantallen en functies. De Zoete Inval nam contact op met Loendersloot om te assisteren bij het berekenen van de juiste hoeveelheid benodigde parkeergelegenheid, samen met de redenering en verantwoording daarachter, zodat het project goedgekeurd kon worden door de gemeente Haarlemmerliede.
De ontwikkelaars hebben ook de ambitie om minimaal 30% van de parkeerplaatsen te voorzien van een elektrisch oplaadpunt, en Loendersloot overweegt dit ook.
Verder wordt onderzoek gedaan naar de ontsluitingswegen en vervoersmodaliteiten van/naar het hotel, en de impact die de nieuwe (en hogere) hoeveelheid bezoekers en parkeerplaatsen zal hebben op het aanliggende verkeer.